Fantastiska B-vitaminer

B-vitaminer är bra för mycket, bl.a. för saltsyraproduktionen i magsäcken, energiomsättningen och binjurarna. B-vitaminer är särskilt viktiga vid stress och motverkar nedstämdhet. De kan bidra till minskad trötthet och oro.

Flera varianter av läkemedelsanvändning påverkar upptaget av B-vitaminer negativt. Utsöndringen ökar vid stress, hård träning, diarré, svettningar m.m. Dessutom förstörs flera B-vitaminer lätt vid uppvärmning och upptaget kan hämmas av intag av kaffe, te eller alkohol.

Det är ofta bättre om man använder sig av en blandning av B-vitaminer istället för att komplettera kosten med enskilda B-vitaminer.

Jag rekommenderar: B-vitamin Komplex från Helhetshälsa (Vegansk). Innehåller bland annat B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12.  Instruktioner står på burken.

B1 (Tiamin):

B1 är viktigt för nervsystemet och många andra funktioner i kroppen. Symptom på brist kan vara hud- och hårproblem, trötthet, oro, koncentrationssvårigheter och matsmältningsproblem. Även ryggskott och ischias sägs kunna orsakas av brist på tiamin. B1 kan lindra huvudvärk och mensvärk. Vitamin B1 kan endast lagras i högst två veckor i kroppen!  

B2 (Riboflavin):

Riboflavin medverkar i sårläkning och har stor betydelse för hud, hår och naglar. Vitaminet har en starkt gul färg. Tecken på brist är torr eller fet hud, nedstämdhet, akne, rosacea, diarré, munsår, huvudvärk och ljuskänslighet. Man kan också drabbas av en brännande känsla i händer eller fötter. Vitaminet är känsligt för ljus och basiska miljöer.

B3 (Niacin):

B3 är bland annat viktigt för en frisk hy, blodcirkulationen och matsmältningen. Symptom på brist är huvudvärk, trötthet, akne, sömnsvårigheter, kalla händer och fötter m.m. Det finns studier som visar att B3 kan hjälpa vid mensvärk, ledbesvär samt ha en viss förebyggande effekt mot cancer.  

B5 (Pantotensyra):

Precis som flera andra B-vitaminer är B5 en antioxidant. B5 är viktigt för bl.a. immunförsvaret och motverkar inflammationer. Symptom på brist är trötthet, huvudvärk, nedstämdhet, akne, diarré, muskelkramp m.m. B5 är bra för hud och hår.

B6 (Pyridoxin):

Brist på vitamin B6 påverkar framförallt immunförsvaret, hud och nervsystem negativt. Många läkemedel påverkar upptaget av B6 negativt. B6 sägs kunna motverka PMS-besvär m.m.

B7 (Biotin):

Biotin är bl.a. viktigt för hud, hår och nerver. Tecken på brist kan visa sig som eksem, trötthet, sköra naglar, håravfall m.m.

B9 (Folsyra):

Brist på folsyra anses vara ganska vanligt. B9 behövs för produktionen av röda och vita blodkroppar.

Brist kan visa sig som diarré, nedstämdhet huvudvärk, hud- och hårproblem m.m. Folsyra brukar omnämnas som extra viktigt för gravida. 

B12:

Brist på B12 är vanligt! Det är troligt att man kan få brist på B12 efter långvariga magproblem. Intag av B12 är dessutom extra viktigt för veganer eftersom vitaminet inte ingår i kosten. Äldre personer har också en ökad risk för att utveckla brist. B12 är viktigt för nervsystemets funktion m.m. Brist kan därför ge nervkänningar. Jag fick exempelvis obehagliga stickningar i mina händer och fötter som gick över efter intag av B12 som kosttillskott. För övrigt kan brist på B12 ge blodbrist, diarré m.m.

Jag rekommenderar: Eftersom jag hade tydlig B12-brist använde jag B12 från Holistic under en begränsad tid. I längden rekommenderar jag dock B-vitamin Komplex (Helhetshälsa) eftersom B12 behöver samverka med de andra B-vitaminerna (särskilt med folsyra). Brist på B12 kan indikera brist på folsyra och tvärtom. Avslutningsvis tros Restless Leg-Syndrom kunna bero på brist på B12, B9 och Järn.