Kosttillskott

Kosttillskott kan vara av stor vikt för att komma tillrätta med näringsbrister. Här tar jag upp några av alla de vitaminer och mineraler som är viktiga för vår hälsa. De kosttillskott som jag själv använder mig av mest presenteras först i listan här nedan. Var uppmärksam på tecken på näringsbrister och använd kosttillskott om behovet finns. Tänk på att en förbättrad kosthållning ofta är att föredra före intag av mineral- och vitamintillskott!

  • Se till att åtgärda eventuell saltsyrabrist för att kroppen ska kunna ta upp vitaminer och mineraler (Se Digest),
  • Var uppmärksam på om du äter andra läkemedel. I vissa fall ska läkemedel inte blandas med kosttillskott.

Zink

Bra för: Saltsyraproduktionen. Ger snabb lindring vid diarré. Viktigt för immunförsvaret! Bra mot akne.

Istället för läkemedel vid: Diarré. Använd istället för läkemedel som Imodium m.fl. vid diarré! Två kapslar sätter direkt stopp för en lös mage utan några biverkningar.

Tecken på brist: Hudproblem (eksem, rosacea m.m.), diarré, sämre sårläkning, dålig hy, vita fläckar på naglarna, håravfall, försämrad aptit, nedstämdhet, spruckna naglar m.m.

Jag rekommenderar: Helhetshälsans Zink. Vid lös mage tar jag ofta två kapslar, vilket avhjälper problemet snabbt.

Magnesium

Bra för: Musklerna, benstommen, blodcirkulationen, saltsyraproduktionen/matsmältningen, hjärt- och kärlsystemet, energiomsättningen och mycket mer. Precis som C-vitamin är Magnesium ett naturligt antihistamin och minskar inflammation i kroppen.

Kan hjälpa vid: Sömnbesvär. Magnesium bidrar till god nattsömn utan några av de biverkningar som kan upplevas vid intag av läkemedel mot sömnbesvär. Magnesium har en avslappnande effekt på muskelcellerna och kan också hjälpa vid huvudvärk, restless legs samt tränings- eller muskelvärk.

Kosttillskott. Magnesium.

Tecken på brist: Brist på magnesium anses vara vanligt förekommande(!) bl.a. eftersom många äter för lite magnesiumrik mat. Stress, hård träning, diarré m.m. kan öka risken för magnesiumbrist. Tecken på brist kan vara trötthet, muskelsvaghet, värk, oro, sömnproblem, förstoppning, muskelkramp med mera.

Kosthållning: Vi får ofta i oss mycket kalciumrik mat (exempelvis mjölkprodukter) och förhållandevis lite magnesium. Högt intag av kalcium minskar magnesiumupptaget. För att introducera mer magnesium i kosten kan bra källor vara: vetekli, kakao, bönor, sötmandel, nypon, nötter, solrosfrön, kikärtor, spenat, havre, råg m.m.

Jag rekommenderar: Magnesium Optimal från Helhetshälsa. Instruktioner står på burken. Man kan ta Magnesium på kvällen för bättre sömn.

B-vitaminer

Bra för mycket, bl.a. för saltsyraproduktionen i magsäcken, energiomsättningen och binjurarna.

B-vitaminer är särskilt viktiga vid stress och motverkar nedstämdhet. De kan bidra till minskad trötthet och oro. Flera varianter av läkemedelsanvändning påverkar upptaget av B-vitaminer negativt. Utsöndringen ökar vid stress, hård träning, diarré, svettningar m.m.

Jag rekommenderar: B-vitamin Komplex från Helhetshälsa. Innehåller bland annat B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12. Instruktioner står på burken.

Järn

Bra för: Immunförsvaret och motverkar stress. Järn ingår i de röda blodkropparna och behövs för syretransporten i kroppen. Viktigt för energiomsättningen.

Tecken på brist: Järnbrist är vanligt. Särskilt kvinnor, äldre och vegetarianer kan vara i riskzonen för att utveckla brist. Några tecken på brist kan vara sug efter salt och vita fläckar på naglarna. Tecken på blodbrist kan visa sig som blekhet, trötthet, andfåddhet, hjärtklappning m.m. Vid blodbrist är även intag av C-vitamin, B-vitaminer m.m. viktigt.

Järnbrist kan också visa sig som huvudvärk, förstoppning, irritation, yrsel, restless leg-syndrom, försämrad koncentrationsförmåga, sömnlöshet och nedstämdhet. Det kan också ge en ökad risk för infektioner. Det är värt att notera att överskott av järn kan vara skadligt för kroppen. Järntillskott måste hållas utom räckhåll för barn.

Kosttillskott. Järn.

Jag rekommenderar: Järn Optimal från Helhetshälsa. Instruktioner står på burken.

Ta gärna C-vitamin eller Digest samtidigt. Särskilt C-vitamin förbättrar upptaget väsentligt!  

C-vitamin

Bra för: Immunsystemet. Viktigt för bildningen av kollagen. Kollagen är nödvändig för bindväven. C-vitamin är på så sätt viktigt för skelettet, blodkärlen, huden, sårläkning m.m. Dessutom skyddar C-vitamin mot giftiga ämnen, främjar bildandet av brosk och är ett naturligt antihistamin.

Tecken på brist: Allvarlig brist ger skörbjugg. Men även lindrig brist kan visa sig som infektioner (C-vitamin sägs kunna förebygga urinvägsinfektion), allergier, håravfall, trötthet, nedstämdhet, blödande tandkött, försämrad sårläkning och muskelsvaghet.

Jag rekommenderar: C-vitamin Bioflav från Holistic. Bioflavonoider förbättrar upptaget av C-vitamin. Undvik brustabletter! De innehåller ofta ohälsosamma tillsatser.

Kalium

Bra för: Vätskebalansen, nervfunktionen, musklerna, kroppens syra/bas-balans, hjärtat, blodtrycket, njurarnas funktion m.m.

Kosttillskott. Kalium

Tecken på brist: Muskelsvaghet, kramper, trötthet, förstoppning (men faktiskt även diarré), sömnlöshet, kvarhållning av vatten, akne m.m.

Jag rekommenderar: Kalium Optimal från Helhetshälsa. Den rekommenderade dagliga dosen, som står på burken, får inte överskridas. 

Vill du läsa mer om vitaminer och mineraler rekommenderar jag dig att gå in på Kureras hemsida eller Hälsosidorna. De har sidor för varje vitamin och mineral. För zink exempelvis (https://kurera.se/zink-zn/) och (http://www.halsosidorna.se/Zink.htm). Jag håller inte med om allt som Kurera och Hälsosidorna skriver men de har mycket intressant information om vitaminer och mineraler som jag ofta tar del av själv.

På Kurera kan du även läsa om de fall då kosttillskott bör undvikas ihop med läkemedel. Det kan vara viktigt att läsa om det är så att du intar läkemedel regelbundet. Vissa läkemedel kan även öka behovet av kosttillskott.

Till sist vill jag även slå ett slag för Omega-3 även om det inte hör hemma under kategorin vitaminer och mineraler:

Omega-3

Kosttillskott. Omega-3.

Bra för: Muskler, hud, hår, hjärnan, leder, hjärt- och kärlsystemet m.m. Det är värt att notera att Omega-3 har en blodförtunnande effekt.

Tecken på brist: Torr hud, håravfall, sköra naglar, trötthet, inflammationer, ångest, nedstämdhet m.m.

Jag rekommenderar: Möllers Tran från Möllers. Möllers Tran innehåller dessutom vitamin A, D och E!